Plantaardig eten? Maar wat eet je dan?

geplaatst op
donderdag 27 december 2018

Vegan wil ik mezelf niet noemen, wel probeer ik zoveel mogelijk veganistisch te eten. Of beter gezegd; plantaardig. Dit, omdat ik allemaal allergieën heb. Zo kon ik voorheen brood en yoghurt eten, maar sinds een paar jaar niet meer omdat ik er ziek van word. Uit uitgebreide testen kwam naar voren dat ik niet tegen gluten en koemelk kan. Dat neemt dus mee dat plantaardig en glutenvrij eten voor mij dé oplossing is. 


Ik doe dit nu al bijna een jaar en ik moet zeggen dat ik me zichtbaar beter voel. Veel mensen vragen zich af; wat eet je eigenlijk als je grotendeels plantaardig- en glutenvrij eet? Mensen denken vaak dat ik alleen maar fruit en groente eet. WRONG! Dat is zeker niet het geval. De keuze is alsnog, ook met zulke allergieën, echt reuze. Ik eet namelijk ook gewoon broodbeleg, en noem maar op. Daarom leek het mij leuk om een blog te schrijven over wat ik zoal eet!

Spoiler...
Het lukt niet altijd om 100% plantaardig te eten, daarom schrijf ik ook 'grotendeels' en 'zoveel mogelijk'. Soms zit er namelijk wel een klein deeltje 'ei' in wat ik eet, dus iets is dan niet 100% plantaardig. Op zich geen ramp. Vanaf mijn 11e levensjaar ben ik al vegetariër en ik at nooit ei. Nu dus geen zuivelproducten meer. Maar zo'n klein minuscuul deeltje, daar ga je niet dood aan.

Veel fruit

Laat ik beginnen met het vooroordeel 'mensen die plantaardig eten eten veel fruit'. Ik moet, net zoals andere mensen, ook gewoon fruit eten. Ik ben daarnaast ook allergisch voor appel, kiwi, banaan, peer en druiven. Ik lust sowieso weinig fruit en mag dus ook veel fruitsoorten niet, maar ben heel blij dat ik nog aardbeien, sinaasappelen, mandarijnen en watermeloen mag eten. Bijna elke dag een glas verse jus d'Orange, daar kan ik ook erg van genieten.

Groente

Ook niet geheel onbelangrijk. Ik ben sowieso gek op paprika, maïs, champignons en tomaat. Paprika en snoeptomaatjes eet ik ook wel eens als 'snackgroente'. En door de soep doe ik ook altijd verse groenten.

Elke dag een handje noten

Cashewnoten en pinda's it is! Erg gezond en lekker. Ik haal mijn noten altijd op de markt.

Alpro Soyamelk/yoghurt

Elke dag 1 tot 2 glazen Alpro soyamelk. De chocolade is lekker (vooral om op te warmen en om er vegan slagroom, de opkloproom van Alpro) bij te doen. Ik drink niet de reguliere soyamelk (al gebruik ik deze wel in smoothies) maar voornamelijk de Red Fruit. Die is heerlijk! Daarnaast 'yoghurt' in de smaken naturel (met een beetje roosvicee er door), vanille en blauwe bessen.




Boter en bakboter

Ik bak voornamelijk in kokosolie, Becel vloeibaar 100% plantaardig of gewoon in zonnebloemolie. Hierin bak ik ook mijn vleesvervangers.

Vleesvervangers

Falafel, vegetarische kipstuckjes, gehacktbal, vegetarisch gehakt, het schap ligt vol met plantaardige vleesvervangers met het 'vegan' logo.

Pasta
Lang leve de Aldi met de glutenvrije pasta's!

Broodbeleg
Ha, dubbelzinnig. Ik kan in principe glutenvrij brood eten, maar ik vind dit ontzettend vies. Dus ik ben overgestapt op maïscrackers; glutenvrij. Verder zit daar niks dierlijks in, dus het is sowieso plantaardig.

Daar smeer ik ten aller eerste Alpro boter op. Daarna kan ik mijn crackers beleggen met pure pindakaas, vegan salami, vegan kaas, vegan boterhamworst, vegan Spaanse worst, Venz pure hagelslag of aardbeienjam... Genoeg keuze! Helaas mag ik geen chocoladepasta, ook al zou deze er in een plantaardige variant zijn. Vaak zitten hier hazelnoten in verwerkt, als ik hazelnoten binnen krijg treedt er ook een gigantische allergische reactie op en krijg ik bijna geen adem.



'Snacks'/tussendoortjes

Glutenvrije rijstcrackertjes van de Action, rijstcrackers besmeren met hummus, de kipkerrie salade van de Vegetarische Slager, Giraf borrelnootjes van de Aldi, Kraak Ribbel chips van de Aldi, rijstwafels en zo kan ik nog wel even doorgaan... Een hoop chips is gelukkig ook glutenvrij én vegan!

Koekjes
Thank god heb je een hoop aan glutenvrije- en dan ook direct lactosevrije koekjes. De Lidl heeft vaak ook de 'glutenvrije weken', dus dan sla ik ook in wat koekjes betreft. Alles hieronder is niet 100% plantaardig, sommige koekjes bevatten nog wel lactose/melk. Het is even goed opletten. Ik probeer toch altijd voor de keuze zonder gluten en lactose te gaan.


Snoep
Ik ben niet zo van de snoep. Daar zit sowieso veel suiker in, ik ben meer van de chips. Wel let ik er op of er inderdaad geen dierlijke stoffen in snoep zitten zoals gelatine.

Overige voedingsmiddelen

Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er. Glutenvrije cornflakes, wraps, pasta... Ook gebruik ik Alpro kookroom voor bijvoorbeeld gerechten zoals lasagne (de lasagnebladen vervang ik door courgette omdat de glutenvrije lasagnebladen niet lekker zijn) en ik gebruik in plaats van melk (om de saus mee te mengen) soyamelk. Soep? Vers! Geen pakjes en zakjes. En ook leuk: ik gebruik de kookroom wel eens door de soep zodat het romiger wordt! Verder eet ik ook gewoon aardappelen, ovenschotels, zilvervliesrijst met curry; je kunt het zo gek niet bedenken maar dan op de plantaardige/glutenvrije manier. Mensen denken vaak dat ik een moeilijke eter ben, terwijl ik hier niks aan kan doen. Maar je hebt zoveel gerechten die je om kunt zetten naar plantaardig en glutenvrij! Het is alleen even logisch nadenken. Vegetarische kipstuckjes in een glutenvrije wrap is bijvoorbeeld ook heel lekker. De saus voor in de wrap maak ik dan van vanille soyayoghurt en deze meng ik met plantaardige mayonaise. Beetje kruiden aan toevoegen (basilicum, peper), maïs, sla en paprika er bij en je hebt een simpel, maar lekker én vullend gerecht. Gelukkig heb je tegenwoordig een hoop broodzaken waar je glutenvrij én vegan broodjes kunt bestellen.

Supplementen

Sowieso omdat ik tekorten heb (niet om mijn levensstijl hoor) slik ik ook multivitaminen en B12 tabletten.


Ik ben blij dat er alternatieven zijn voor mensen met allergieën. Het nadeel is dat het soms toch wel relatief aan de dure kant is. En het is soms wel heel moeilijk om een balans te vinden. Heb ik een plantaardig product, zitten er soms toch nog gluten of veel suiker in. Een kleine hoeveelheid gluten laat mij al naar voelen, maar op feestjes en verjaardagen wil ik niet 'het zeikwijf' of 'de moeilijke eter' zijn. Dan neem ik het maar voor lief. Zolang het maar plantaardig is, dan is het oké.